A Q U A
AQUA
L’AQUA publica una nova anàlisi temàtica sobre el personal acadèmic en les titulacions d’ensenyament superior
22-12-2025

L’Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior d’Andorra (AQUA) ha publicat una nova anàlisi temàtica centrada en el perfil i la dedicació horària del personal acadèmic definits en els plans d’estudis de les titulacions estatals de bàtxelor i màster acreditades a Andorra. 

Aquesta anàlisi s’inscriu en la línia de treball de l’Agència orientada a generar coneixement útil per a les institucions d’ensenyament superior i a reforçar la coherència, la transparència i la qualitat dels processos d’avaluació externa. 

Un element clau de l’assegurament de la qualitat 

El personal acadèmic és un dels elements centrals de la qualitat de l’ensenyament superior. Per aquest motiu, l’AQUA avalua de manera recurrent, en els processos d’avaluació de plans d’estudis, l’adequació del perfil del professorat i la seva suficiència per garantir l’assoliment dels resultats d’aprenentatge previstos. 

L’anàlisi temàtica es basa en els informes d’avaluació dels panels de persones expertes en el marc dels processos d’avaluació externa i s’alinea amb els Estàndards i Directrius per a l’Assegurament de la Qualitat a l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (ESG), especialment amb l’ESG 1.5 (Professorat). 

Aquest estàndard estableix que les institucions d’ensenyament superior han de disposar de polítiques i procediments clars per garantir que el personal acadèmic és competent i suficient, i que compta amb condicions adequades per desenvolupar la seva activitat docent, investigadora i professional. 

Objectius de l’anàlisi 

L’objectiu principal d’aquest document és descriure les característiques del personal acadèmic que les institucions d’ensenyament superior privades andorranes defineixen en els seus plans d’estudis i que han estat valorades favorablement per l’AQUA. 

D’aquesta manera, l’anàlisi pretén:

  • Oferir una visió global de les pràctiques existents al sistema andorrà.
  • Identificar bones pràctiques en la definició de perfils i models de dedicació.
  • Posar de manifest la diversitat de models presents en funció del tipus de titulació i de la naturalesa de les institucions.
  • Formular recomanacions per reforçar la qualitat, la coherència i la transparència en relació amb aquest criteri d’avaluació. 

El document vol esdevenir, així, una referència útil tant per a les institucions ja establertes com per a aquelles de nova creació.

Principals àmbits analitzats 

L’anàlisi aborda, entre d’altres, els aspectes següents:

  • El perfil mínim del personal acadèmic, en relació amb la titulació, l’experiència docent i l’experiència professional o investigadora.
  • Els models de dedicació horària i la seva coherència amb el volum d’alumnat i la càrrega docent.
  • La relació entre docència, recerca i pràctica professional, segons la naturalesa de les titulacions.
  • Els mecanismes de planificació i seguiment del professorat descrits als plans d’estudis. 

Tot plegat amb l’objectiu de garantir una experiència d’aprenentatge de qualitat, centrada en l’alumnat, coherent amb els objectius formatius i alineada amb els estàndards europeus. 

Generar coneixement per a la millora contínua 

Amb aquesta publicació, l’AQUA reforça el seu compromís amb la millora contínua del sistema d’ensenyament superior andorrà, posant a disposició de les institucions i dels agents d’interès una eina de reflexió basada en l’experiència acumulada dels processos d’avaluació, i dona compliment a l’ESG 3.4 (Anàlisi temàtica).

L’anàlisi temàtica completa es pot consultar aquí.